söndag 3 mars 2013

Vingscapula


Vingscapula blev defekten av nervpåverkan som jag hade.  Enligt wiki:

Vingscapula uppstår när nedre spetsen på skulderbladet (angulus inferior scapulae) buktar ut på människokroppen likt en vinge. Tillståndet orsakas bland annat av att musculus serratus anterior fått nedsatt funktion efter exempelvis överbelastning och då inte längre kan hålla inne skulderbladet mot bröstkorgen. Fler muskler är involverade i fixerandet av skulderbladet. Eftersom orsaken kan vara neurologisk bör tillståndet alltid undersökas av läkare. Beroende på orsak kan tillståndet arbetas bort genom träning.

Kort film så man kan se hur  mitt skulderblad beter sig:



4 kommentarer:

  1. Ja jag vet... Jätteäckligt, nu ser d värre ut eftersom jag är i ett sånt dåligt läge stör men ja.. Inge kl alls..

    SvaraRadera
  2. Det ser inte alls äckligt ut, bara lite avvikande :) Kul med en video, om man kollar noga så kan man se asymmetrin även i vila. Tålamod är nog din bästa vän, det kommer bli bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack...=) Jag har fått en tid hos en annan neurolog på sophiahemmet nästa vecka som jag hoppas remitterar mig till en sjukgymnast.Jag sak verkligen be om det, tänkte på det du sade i helgen så jag ska pusha för det!

      Radera